Nieuw veiligheidsclassificatie toont: veel nieuwe auto's eenvoudig te hacken
11 nieuwe gezinsauto’s werden getest op kwetsbaarheden. En wat blijkt: maar 4 auto’s kregen een voldoende. 6 anderen modellen bleken kwetsbaar en de beveiliging van één model werd als onaanvaardbaar bestempeld.

Nieuwe veiligheidsclassificatie
Het Britse onderzoekscentrum voor autobeveiliging (Thatcham Research) onthult een nieuwe classificatie die nieuwe automodellen kunnen krijgen na een serie tests. Deze tests bestaan niet alleen uit de veiligheid van fysieke sloten op deuren en het stuur, maar ook de digitale veiligheid van de auto’s. Vooral op dit laatste aspect halen veel automodellen geen voldoende. Een auto kan worden beoordeeld met:
- Superior
- Good
- Basic
- Poor
- Unacceptable
Auto wordt voor de deur gehackt
Sinds de opkomst van elektronische beveiliging in auto’s, is het aantal autodiefstallen door ‘brute kracht’ aanvallen flink gedaald. Maar nu de auto’s steeds digitaler worden, en ook de sleutels digitaal verbonden zijn met de auto, stijgt het aantal autodiefstallen door te hacken.
Zo gebruiken dieven ‘Relay Attacks’. Met een apparaat kapen en versterken ze het signaal van je autosleutel als deze dicht bij de voordeur of raam ligt. De auto gaat gewoon van het slot en start alsof de dief de sleutel in zijn zak heeft zitten.
Een andere manier die dieven gebruiken is door in te breken op de ‘On-Board Diagnostic’ computer (OBD) van je auto. Deze computer verwerkt gegevens van je auto die reparateurs kunnen uitlezen als er iets met de auto mis is. In sommige gevallen kan er via deze computer de digitale sleutel worden gepakt en op een ‘blanco’ sleutel worden geladen. De dief haalt een kopie uit de computer van je auto en rijdt probleemloos weg.
Hoe voorkom het hacken van je auto?
Dieven hacken je auto in de meeste gevallen door het signaal van je sleutel. Leg je sleutel in een metalen blik of in aluminiumfolie. Dit maakt het signaal moeilijker om te kapen. Gelukkig zijn er steeds meer sleutels die in ‘slaapstand’ gezet kunnen worden, zodat het niet meer mogelijk is om het signaal te kopiëren.
7 modellen zakken voor de test
Van de eerste 11 auto’s die door Tatcham Research zijn getest slaagt minder dan de helft. Alle auto’s waren kwetsbaar voor het kopiëren van het digitale signaal van de sleutels.